Dzwonkówka, Błyszcz i Koziarz - Beskid Sądecki

Przebieg trasy:
Nowy Sącz - Moszczenica - Skrudzina - Przehyba - Skałka - Rokita - Kuba - Przeł. Przysłop - Dzwonkówka - Błyszcz - Jaworzynka - Koziarz - Suchy Groń - Wojakówka - Okrąglica - Brzyna - Jazowsko - Podegrodzie - Nowy Sącz

Dzwonkówka, Błyszcz i Koziarz, Beskid Sądecki na rowerze - www.rowerempogorach.pl

Opis trasy:

Dziś przetrzemy żółty szlak pieszy na odcinku od Dzwonkówki, przez Błyszcz, Jaworzynkę, Koziarz, Wojakówkę i Ogrąglicę do Brzyny. Ale po kolei... Aby się dostać na Dzwonkówkę wybieramy znaną już dobrze trasę na Przehybę z drobną modyfikacją - do Skrudziny dojeżdżamy od strony Moszczenicy a nie od Gołkowic, jak to zwykle robimy. Pogoda wyśmienita, ani za ciepło ani za zimo więc schronisko na Przehybie zdobywamy w stosunkowo dobrym czasie (jak na nasze amatorskie możliwości). Chwila odpoczynku, rzut oka na Tatry. O! Jakieś ogromne ptaszysko lata nad świerkami - niestety na zdjęciu z komórki nie prezentuje się tak dobrze jak w rzeczywistości. To orzeł przedni.

rowerem przez Beskid Sądecki - Przehyba, Dzwonkówka i Błyszcz

Czas ruszać dalej, wybieramy czerwony szlak pieszy i podobnie jak w opisywanej wycieczce "Skałka i Przysłop" kierujemy się przez Herślową polanę na Przełęcz Przysłop. Szlak przybiera urozmaiconą formę od kamienistej drogi leśnej do jakże lubianej wąskiej, ubitej ścieżki. Jest flow!

wycieczka rowerowa - w Beskid Sądecki - Dzwonkówka, Błyszcz i Koziarz na rowerze MTB - www.rowerempogorach.pl

Nie trudno zauważyć, że pewne fragmenty czerwonego szlaku (zwłaszcza odcinek Skałka - Przysłop) z roku na rok są coraz bardziej zniszczone przez pojazdy mechaniczne (czytaj: motocykle i quady).

wycieczka rowerowa - w Beskid Sądecki - Przehyba, Skałka, Dzwonkówka

Spotykamy miłośnika MTB, jadącego w przeciwnym kierunku niż my, wymieniamy kilka zdań jednogłośnie psiocząc na temat zrytych i zdewastowanych odcinków szlaku. (Pozdrawiamy!) i jedziemy dalej.

na rowerze przez Beskid Sądecki w kierunku Dzwonkówki

Po drodze zaliczamy jeszcze "skrzyneczkę" z międzynarodowej zabawy w Geocaching i już jesteśmy na przełęczy przed Dzwonkówką.

rowerem przez Dzwonkówkę, Błyszcz i Koziarz - Beskid Sądecki

Czerwonym szlakiem wspinamy się na Dzwonkówkę - tu warto skorzystać z drogi leśnej (odbić w prawo), która biegnie tuż obok szlaku a wkrótce łączy się z nim. Tym sposobem docieramy do skrzyżowania szlaków żółtego z czerwonym. Na drzewie turystyczne drogowskazy "Krościenko 1 h 30min" i "Łącko 3 godz, 15 min." a pośród nich ten najbardziej osobliwy z napisem "Himalaje 2 lata".

rowerem przez Dzwonkówkę, Błyszcz i Koziarz - Himalaje 2 latai

Żółty szlak z czerwonym łączą się by tuż przed szczytem się rozdzielić. Czerwony odbija w lewo i biegnie do Krościenka a żółty w prawo do Łącka. Dokładnie po środku rozwidlenia znajduje się Dzwonkówka, porośnięta młodziutkim lasem. Oba szlaki trawersują górę i biegną przez niezalesione zbocza Dzwonkówki. Wybieramy czerwony szlak z widokiem na Tatry :-).

rowerem na Dzwonkówkę - Beskid Sądecki

Teraz zjazd w dół a po około 300 metrach odbijamy ostro w prawo na drogę leśną, która niebawem połączy się z żółtym szlakiem. Śmiało można się trzymać tej leśnej drogi, która częściowo pokrywa się z żółtym szlakiem, ale dla prawdziwych miłośników MTB może być momentami nudnawa. My ciśniemy żółtym :-).

rowerem przez Dzwonkówkę, Błyszcz i Koziarz - Beskid Sądecki

Co jakiś czas mijamy odsłonięte miejsca raczące nas ładnymi widokami. Docieramy w bezpośrednie sąsiedztwo wzniesienia o dźwięcznej nazwie Błyszcz. Tu bierze swój początek zielony szlak pieszy, zwany papieskim. Odbijając w lewo, na Błyszcz, dotrzemy do ołtarza papieskiego. My jednak staramy się trzymać żółtego szlaku w związku z czym kierujemy się na Jaworzynkę.

wycieczka rowerowa na Dzwonkówkę

Zaczynają się pierwsze problemy z nawigowaniem, żółty szlak od Błyszcza jakby bardziej zaniedbany - widocznie musiał ustąpić miejsca zielonemu, bardziej uczęszczanemu.

trasa rowerowa Beskid Sądecki - Dzwonkówka

Na Jaworzynce błądzimy, o mały włos nie zjeżdżamy do zielonego szlaku, ale na szczęcie zareagowaliśmy w porę i obraliśmy odpowiedni kierunek na Koziarz.

rowerem przez Dzwonkówkę, Błyszcz i Koziarz - Beskid Sądecki na rowerze górskim

Tu przydaje się mapa lub nawigacja turystyczna bo żółty szlak jakby nagle stracił wszelkie oznakowania w terenie. Kierujemy się wg. naszej nawigacji GPS na próżno szukając biało-żółtych malowideł na drzewach. Dobra, Koziarz zdobyty.

rowerem przez Dzwonkówkę i Koziarz - zółty szlak pieszy

Wprawdzie słońce nieubłaganie zniża się z każdą minutą, ale nie mamy odwrotu - napieramy do przodu. Mijamy Suchy Groń i docieramy na Wojakówkę, beskidzkie i gorczańskie wzgórza prezentują się przepięknie w blasku zachodzącego słońca. Teraz tylko dwa szczyty (południowy i północny) Okrąglicy i powinniśmy złapać asfalt.

pasmem Dzwonkówki, Błyszcza i Koziarza w Beskidzie Sądeckim

Musimy opuścić las jak najszybciej bo nie mamy odpowiedniego oświetlenia umożliwiającego jakąkolwiek jazdę w terenie. Diodowe lampki "bezpieczeństwa" sprawiają, że to my jesteśmy widoczni dla innych, natomiast nie mają nic wspólnego z oświetleniem drogi przed nami. Oba szczyty Okrąglicy zdobyte, słońce zaszło za horyzont.

rowerem przez pasmo Dzwonkówki - Beskid Sądecki

Jest noc a my szukamy asfaltu, szukamy bo zakład energetyczny z jakiejś przyczyny wyłączył uliczne latarnie w przysiółku Jaworzynka. No to jesteśmy w... lesie. Ciemno wszędzie, głucho wszędzie i lampki diodowe :-) = patologia! Jedziemy asfaltem po omacku w kierunku Brzyny, balansując na krawędzi (być albo nie być) i mając nadzieję, że nie wylądujemy za chwilę w przydrożnym rowie. Koszmar! (czytaj: kolejne zadanie, zaopatrzyć się w odpowiednie oświetlenie)

Nareszcie most na Dunajcu i Jazowsko z OŚWIETLONĄ drogą nr 969, którą wracamy do domu. Jeszcze tylko bliskie spotkanie 3-go stopnia z nietoperzem gigantem, który okazał się przepiękną, białą sową :-). A to wszystko widzieliśmy z odległości kilku metrów! Warto? Oczywiście, że tak!!! Są rzeczy bezcenne, które nam się przytrafiają, za całą resztę tata płaci kartą Visa ;-P .

Pobierz trasę wycieczki w formie śladu GPS:
dla Google Map i Kamap format *.kml
dla Garmin format *.gpx

Trasa rowerowa 2326867 - powered by Bikemap

Najedź myszką na wykres wysokości terenu (profil trasy) i przesuwaj wskaźnik od lewej strony wykresu do prawej a zobaczysz, w którym punkcie podróży będzie z górki a w którym pod górkę.

niech moc będzie z wami:-) Laura

Przewodnik rowerowy

Przewodnik rowerowy - Beskid Sądecki i Sądecczyzna na Rowerze

Beskid Sądecki i Sądecczyzna na rowerze to propozycja książkowa naszego autorstwa skierowana do wszystkich miłośników kolarstwa górskiego.