Urokliwe cerkiewki w Królowej, Binczarowej i Polanach

Przebieg trasy:
Nowy Sącz - Jamnica - Kamionka Wielka - Królowa Polska - Bogusza - Binczarowa - Florynka - Polany Kamianna - Łabowa - Maciejowa - Nowy Sącz

Cerkwie w okolicy Nowego Sącza - trasa rowerowa - www.rowerempogorach.pl

Opis trasy:

Ostatnio zaproponowaliśmy wycieczkę dookoła jeziora Klimkówka, której celem było zwrócenie uwagi na zabytkowe, drewniane cerkwie. Dziś zachęcimy was do przejechania trasy, na której również napotkamy kilka ciekawych obiektów sakralnych. Będzie to jakby kontynuacja tematu poprzedniej wycieczki, choć przebieg trasy jest zupełnie inny. Propozycja idealna na rozkręcenie sezonu rowerowego, gdyż prowadzi głównie mało ruchliwymi asfaltówkami.

Zabytkowa cerkiew pw. Narodzenia Bogurodzicy - Królowa Górna - trasa rowerowa

Startujemy z centrum naszej urokliwej mieściny, podążając w górę Kamienicy szutrową drogą prowadząca do mostu w Jamnicy. Teraz już asfaltówką kręcimy do Kamionki Wielkiej. Po drodze mijamy zabytkowy, murowany kościółek a nieco dalej charakterystyczną ścianę skalną.

wycieczka rowerowa - cerkiew w Binczarowej

Lekko wznoszącą się wzdłuż koryta Królówki szosą docieramy do Królowej Górnej, gdzie w sąsiedztwie kościoła parafialnego znajduje się nieco zasłonięta drzewami zabytkowa cerkiew pw. Narodzenia Bogurodzicy.

szlakiem drewnianych cerkwi w okolicy Nowego Sącza - Binczarowa

Jadąc w górę doliny Królówki, kolejną drewnianą świątynie napotkamy w Boguszy. Tuż przy drodze ulokowana jest cerkiew pw. św. Dimitra w Boguszy pochodząca z 1850 r. Podążamy dalej na wschód, mijamy Perliska i teraz już jadąc z góry docieramy do Binczarowej. Przy drodze, po lewej widzimy cmentarz, na którego terenie znajduje się zabytkowa nekropolia nr 127 z I wojny światowej. Po prawej stronie szosy ulokowana jest zabytkowa cerkiew pw. św. Dimitra w Binczarowej datowana na 1760 r. W 2010 roku została ona odnowiona. Przy okazji zwiedzania zabytków architektury drewnianej podjęliśmy kilka "keszy" - jednego na cmentarzu a drugiego przy cerkwi. Pytacie co to te "kesze" i czemu je podjęliśmy? Spokojnie, nic nie zabraliśmy i nic nie ukradliśmy. "Kesze" to pewnego rodzaju skrytki z podaną lokalizacją, umieszczane w różnych ciekawych miejscach. "Kesze" się znajduje i potwierdza ich odnalezienie, są nieodłączną częścią międzynarodowej zabawy, która się zwie Geocaching'iem.

na rowerze przez Polany - zabytkowa cerkiew w Polanach

Koniec obijania się, wsiadamy na rowery i jedziemy dalej. Docieramy do skrzyżowania z drogą nr 981, skręcamy w prawo wspinając się powoli do Florynki, a tam - kolejna cerkiew, tym razem murowana. Została wybudowana w 1825 r. w miejscu, gdzie dawniej stała jej drewniana poprzedniczka. Obecnie pełni funkcję kościoła rzymskokatolickiego. Jadąc dalej na południe mamy możliwość podziwiać koleją drewnianą budowlę. To zabytkowa cerkiew w Polanach z 1820 r. Cerkiew otoczona jest kamiennym ogrodzeniem w którym umiejscowiona jest kapliczka z gontowym dachem.

Kamianna, skansen przczelarstwa w pasiece Barć - na rowerze

Powracamy na zaplanowaną trasę. W tym celu musimy się nieco cofnąć na północ i odbić na zachód aby złapać drogę do Kamiannej. Najpierw trochę mocniej trzeba nacisnąć na pedały aby osiągnąć centrum "miodowej miejscówki". Warto zatrzymać się na chwilę przy skansenie pszczelarskim Pasieki Barć położonym w sąsiedztwie drewnianej cerkwi z 1930 r. Możemy podziwiać tam przeróżne konstrukcje uli, z których duża część to prawdziwe dzieła sztuki ludowej.

na rowerze do Kamiannej

Opuszczamy Kamianną i kręcąc ciągle pod górkę docieramy do Kotowa. Teraz już pędzimy na złamanie karku w dół do Łabowej. Chwila oddechu. Jeśli mamy siłę i jeszcze nie znudziły nam się ciekawostki architektoniczne, warto odbić z drogi głównej i zwiedzić murowaną cerkiew w Łabowej. Nie jest wprawdzie zabytkowa ale jej jasna bryła i lokacja wprowadzają zwiedzających w specyficzny klimat.

Zabytkowa cerkiew Opieki Bogurodzicy w Łabowej - trasa rowerowa

Z Łabowej proponujemy wrócić do Nowego Sącza żółtym szlakiem rowerowym, aby przyjrzeć się ostatniej pozycji na dzisiejszej wycieczce, tj. zabytkowej cerkwi pw. Opieki Bogurodzicy z 1830 r. w Maciejowej.

trasa rowerowa przez Maciejową - cerkiew w Maciejowej

Teraz spokojnie możemy wracać do domu. Przez ostatnie dwie wycieczki ukulturalniliśmy się zwiedzając rozsypane po naszym regionie pamiątki przeszłości. Kolejna propozycja, którą dla Was przygotowujemy nie będzie już przepełniona treścią kulturowo-historyczną, co nie oznacza, że raz na jakiś czas nie opracujemy jakiejś ścieżki dydaktycznej, pokazującej inne walory naszego regionu niż te przyrodniczo-krajobrazowe.

Pobierz trasę wycieczki w formie śladu GPS:
dla Google Map i Kamap format *.kml
dla Garmin format *.gpx

Trasa rowerowa 3944988 - powered by Bikemap

Najedź myszką na wykres wysokości terenu (profil trasy) i przesuwaj wskaźnik od lewej strony wykresu do prawej a zobaczysz, w którym punkcie podróży będzie z górki a w którym pod górkę.

niech moc będzie z wami:-) Laura

Przewodnik rowerowy

Przewodnik rowerowy - Beskid Sądecki i Sądecczyzna na Rowerze

Beskid Sądecki i Sądecczyzna na rowerze to propozycja książkowa naszego autorstwa skierowana do wszystkich miłośników kolarstwa górskiego.