Nawigacja GPS na rower i do auta - IGN Evadeo

Wstęp
Zapraszamy na test dwufunkcyjnego urządzenia do nawigacji GPS: IGN Evadeo 3320a Premium. Dwufunkcyjnego, ponieważ producent zadbał aby zarówno samo urządzenie wraz z akcesoriami jak też jego wewnętrzne oprogramowanie nadawało się do użytku na drogach i w terenie. Czy to tylko "zwykła" samochodowa nawigacja, do której dodatkowo zaimplementowano aplikacje do nawigacji outdoor'owej?


nawigacja GPS na rower - test nawigacji IGN Evadeo

 

Parametry podawane przez producenta a praktyka

1. Dane techniczne

• Obudowa klasy IPX7
• Wyświetlacz 3,5" - 65 536 kolorowy, dotykowy, rezystancyjny z filtrem antyrefleksyjnym o rozdzielczości 240 x 320 px
• System operacyjny Windows CE Core 5.0
• Procesor Atlas-III AT640 400MHz (ARM926EJ-S, 16kB data cache / 16 kB instruction)
• Pamięć operacyjna 128MB SDRAM
• Pamięć wewnętrzna wbudowana (ROM) 4GB
• Slot na karty micro SD, SDHC do 32GB
• GPS chipset SiRF Atlas III (integrated 30 channels SiRF GPS V4 DSP (264MHz))
• Port USB 2.0
• Komunikacja Bluetooth
• Wysokościomierz barometryczny
• Oprogramowanie nawigacyjne IGN / Twonav

 

2. Pierwsze wrażenie, obudowa, ergonomia, precyzja wykonania, montaż, akcesoria

Po wzięciu do ręki

Grafika na kartonie wyraźnie wskazuje, że urządzenie ma potencjał nie tylko w przypadku nawigowania po drogach publicznych. Samo Evadeo na pierwszy rzut oka wygląda jak 3,5" nawigacja samochodowa, po wzięciu jej do ręki już widzimy, że wszystko jest jakieś takie inne, jakby mocniejsze i bardziej zwarte.


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo

 

Nie widać na zewnątrz żadnych otworów na słuchawki czy na kartę pamięci. Z tyłu, za gumową zaślepką odnajdujemy port USB. Tworzywo, z którego wykona jest IGN Evadeo wygląda solidnie a przy próbie ściśnięcia w ręce nie skrzypi i nie trzeszczy. Wszystko jest dobrze spasowane. Obudowa ma wyraźnie zaokrąglone kształty a sam wyświetlacz jest "wpuszczony" głębiej na około 2-3mm celem jego ochrony w przypadku jakiegoś upadku. Po uprzednim odkręceniu specjalnej śruby z tyłu obudowy, jesteśmy w stanie dostać się do akumulatora, pod którym schowane jest gniazdo na karty pamięci Micro SC/SDHC. Teraz dopiero widzimy, że urządzenie jest bardzo solidnie uszczelnione a na naklejce znamionowej, prócz typu, numeru seryjnego itp. widnieje napis "Hybrid IPx7 device". Oj, będzie się działo :-)

Sposób montażu

W komplecie dostajemy zarówno uchwyt samochodowy (na przyssawkę) jak i uchwyt rowerowy / motocyklowy (na kierownicę). Oba uchwyty posiadają szybkozłączkę do zamocowania urządzenia w uchwycie. Warto tu podkreślić, że jakość materiałów i wykonanie budzi zaufanie. Uchwyt rowerowy jest specyficzny, między obejmą mocującą do kierownicy, a złączem do mocowania urządzenia znajduje się giętki, kilkunastocentymetrowy pręt w plastikowej osłonie, pozwalający na praktycznie dowolne ustawienie położenia naszej Evadeo. Hm... jest tak długi, że staje się niestabilny i przy większych prędkościach oraz na bezdrożach, nawigacja majta się i wygina na wszystkie strony, a kokpit rowerowy wygląda jakby posiadał osprzęt Google do Street View :-).


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - uchwyt rowerowy i motocyklowy

 

Być może na motocyklu, za owiewką takie rozwiązanie zdaje egzamin, natomiast w rowerze, zwłaszcza górskim - nie! W naszym przypadku "elastyczny" pręt skróciliśmy z 15cm na 2cm. Oczywiście cała operacja opierała się w pierwszej fazie na wyrwaniu pręta z zaczepu, następnie skróceniu aluminiowego pręta wraz z osłoną z tworzywa sztucznego, a następnie osadzeniu go z powrotem na kleju epoksydowym. Jeśli ktoś nie chce się w to bawić, może kupić takie mocowanie w wersji skróconej (bez aluminiowego pręta) na jednym z portali aukcyjnych. W uchwycie w wersji skróconej, a najlepiej tej zupełnie krótkiej, Evadeo wygląda na kierownicy zupełnie normalnie i nie wzbudza powszechnego zainteresowania, przy tym mocowanie staje się stabilne i odporne na różnego rodzaju ewolucje terenowe. Poniżej skrócona wersja fabrycznego uchwytu, która na dzień dzisiejszy została zastąpiona uchwytem produkcji domowej na mostek (wspornik kierownicy).


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - uchwyt rowerowy

 

Evadeo przed zamocowaniem do któregokolwiek z uchwytów, ubiera się w fabryczny zaczep (slot) przykręcany dodatkowo śrubką (motylkiem) do samego urządzenia. Dopiero tak uzbrojone Evadeo łączymy za pomocą złącza zatrzaskowego z resztą akcesoriów montażowych.

Akcesoria w standardzie i opcjonalne

Prócz obu uchwytów i slotu montażowego w komplecie otrzymujemy ładowarkę sieciową, ładowarkę samochodową do gniazda zapalniczki, kompatybilną z instalacją 12V i 24V oraz kabelek USB. Jakość tych akcesoriów jest bardzo dobra. Oczywiście mamy książeczkę (niestety po francusku) oraz dwa CD z oprogramowaniem IGN, TwoNav i CompeGPS Land.

 

3. Odporność urządzenia na czynniki zewnętrzne czyli klasa IP ("International Protection Rating")

Evadeo posiada obudowę spełniającą wymogi IPX7, co daje pełną wodoodporność. Prócz zachlapania, zamoczenia itp., urządzenie można wrzucić do wody na głębokość 1m i trzymać je tak przez 30 minut.

Test deszczowy (prysznic)

Deszcz, ulewa i prysznic w łazience nie straszne są dla Evadeo - woda spływa po niej jak po kaczce. Wystarczy rzucić okiem na obudowę, na gumową zaślepkę zasłaniającą port USB oraz na zakręcany śrubą "tylny właz" do baterii i slotu na karty - jak w łodzi podwodnej. To naprawdę solidne zabezpieczenie przed czynnikami pogodowymi (deszcz, śnieg czy wodę)

Test kąpielowy

Skoro już mowa o łodzi podwodnej to spróbujmy nurkowania. W końcu to klasa ochronności obudowy certyfikowana IPX7! Z uwagi na fakt, że nie mięliśmy słoika głębokiego na 1m wrzuciliśmy Evadeo do nieco płytszego naczynia.


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - IPX7

 

Pięknie się prezentuje pod wodą i nawet dźwięki wydaje, oznajmując "dotarłeś do celu!". Brawo za wodoodporność!

Test zimowy

Mamy późną wiosnę, więc została lodówka, temperatura w zamrażarce oscylowała w granicach -10 stopni Celsjusza. Evadeo została poddana tej próbie temperaturowej przez ponad godzinę. Test został oczywiście zaliczony, urządzenie nie wykazywało jakichkolwiek nieprawidłowości, a wyświetlacz normalnie reagował na dotyk. Oczywiście w takich warunkach trzeba się liczyć ze sporym spadkiem wydajności akumulatora.

 

4. Wyświetlacz, parametry, ocena subiektywna

Parametry i zachowanie

Przekątna 65 536 kolorowego wyświetlacza to 3,5". Jego rozdzielczość wynosi 240 x 320 px. Rezystancyjny ekran dotykowy Evadeo, prawidłowo reaguje na dotyk i charakteryzuje się żywymi kolorami oraz dobrym podświetleniem. Powierzchnia wyświetlacza jest błyszcząca i posiada filtr antyrefleksyjny, a rezystancyjny typ zastosowanego ekranu pozwala na swobodną obsługę w rękawiczkach rowerowych (oczywiście z palcami :-)). Oceniając subiektywnie kąty pod jakimi ogląda się obraz bez widocznej utraty jakości, to jest przyzwoicie. Niewielkie odchyłki nie powodują problemów z widocznością.

Widoczność w słońcu

Błyszcząca powierzchnia ekranu nie wróżyła dobrej widoczności w słońcu. Jak się szybko okazało nie było tak źle, a nawet całkiem przyzwoicie. Pomijając działanie antyrefleksyjnych warstw, o których wspomina producent, zadowalająca widoczność w słońcu to zaleta samego wyświetlacza, który nawet z wyłączonym podświetlaniem jest w miarę czytelny. Porównaliśmy widoczność w słońcu ekranu Evadeo z popularną nawigacją samochodową Lark - różnica była wyraźna na korzyść Evadeo - po prostu na Larku nic nie było widać. Do normalnego użytkowania, wystarczy ekran Evadeo ustawić na 40% podświetlenia i można z niego korzystać podczas jazdy na rowerze, nawet w okularach przeciwsłonecznych.

Widoczność wieczorową porą

Żywe, wyraźne kolory i możliwości regulacji podświetlania pozwalają dostosować ekran do każdych warunków. Mapy rastrowe mają nasycone kolory a czarne czcionki są wyraźne i doskonale czytelne.

Test okularów polaryzacyjnych

Producenci okularów przeciwsłonecznych w niektórych modelach stosują filtry polaryzacyjne, mające na celu minimalizowanie refleksów świetlnych z powierzchni błyszczących takich jak tafla wody, mokry asfalt, czy szyba samochodowa. Takie okulary często wykorzystują wędkarze, aby widzieć, co w wodzie pływa, a nie tylko odbijające się na jej powierzchni chmurki i drzewa. Taki filtr polaryzacyjny to nie lada wyzwanie dla różnorodnych wyświetlaczy opartych o technologię LCD, powoduje on różnego rodzaju przebarwienia i rozszczepienia obrazu aż do prawie całkowitej nieczytelności. Evadeo dobrze poradziło sobie w starciu z filtrem polaryzacyjnym, nie miało tęczowych refleksów ani nie zauważyliśmy jakiejś utraty kontrastu, jedynie cała tonacja kolorystyczna wyświetlanego obrazu przesunęła się w odcień barwy zielonkawej. Test zaliczony.

 

5. Odbiornik GPS, czyli złapać "fixa"

Zastosowany układ GPS

Sercem Evadeo jest hybryda o enigmatycznej nazwie Atlas III SiRF Technology Inc. To układ łączący 400MHz procesor ARM (Samsung) z układem GPS SiRF Atlas III - integrated 30 channels SiRF GPS V4 DSP (264MHz). Niestety doszukanie się dokładnych parametrów tego układu graniczy z cudem, dlatego odpuszczamy i nie wnikamy w szczegóły techniczne - w końcu nie tym mamy się zajmować :-).

Łapanie "fixa" w łatwych i trudnych warunkach

Evadeo bez problemów łapał wszystko, co się rusza na nieboskłonie. Szybko znajdował satelity, a sygnał GPS był stabilny zarówno w komfortowych warunkach (pod gołym niebem) jak i w zalesionych wąwozach w dni deszczowe. Naprawdę jego działanie zasługuje na pochwałę. Łapie sygnał GPS nawet w pomieszczeniach zamkniętych, nie mających bezpośredniego wglądu na niebo np. w naszym mieszkaniu :-).


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - GPS fix OK

 

Evadeo testujemy już od dłuższego czasu i zaliczyło wszystkie cztery pory roku i nigdy, ale to nigdy nie zgubiło sygnału w trakcie górskiej wyprawy. Test zaliczony z wynikiem bardzo dobrym.

 

6. Niech moc będzie z Wami - sprawność baterii

Evadeo na pokładzie ma baterię typu NP120 o napięciu 3,7V i pojemności 1800mAh. Przy pełnym naładowaniu, włączeniu w tle loggera (zapisu śladu), włączonej funkcji wygaszania ekranu (i podświetlania) oraz umiarkowanym korzystaniu z wyświetlacza, pozwala na pracę urządzenia przez 6 do 6 i pół godziny. O ile na część krótszych czasowo tras i wycieczek rowerowych to wystarcza, o tyle do pieszych wędrówek lub całodniowych wypraw - niestety nie. Tak więc czas pracy urządzenia jest krótki i można powiedzieć, że jest to ta ciemniejsza strona mocy Evadeo.


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - bateria, akumulator NP-120

 

Ale jest na to sposób, kupić dodatkowy akumulator! Zastosowano w Evadeo bardzo popularny typ akumulatora NP-120 (stosowany w wielu fotograficznych aparatach kompaktowych np. Pentax, Fuji, Praktica), który możemy kupić w cenie od 12-25zł w sklepach internetowych i portalach aukcyjnych. Z zapasowym akumulatorem podwajamy czas pracy z około 6h na 12h - a to już jest całkiem OK.

 

Oprogramowanie i możliwości

7. Oprogramowanie urządzenia i soft na PC

system operacyjny, pamięć i komunikacja Evadeo

Evadeo oparta jest o Windows CE Core 5.0, ma zainstalowane 128MB pamięci operacyjnej i procesor o taktowaniu rdzenia 400MHz. Pozwala to na komfortową obsługę urządzenia i stabilną pracę. W związku z faktem, że mamy niezablokowany dostęp do systemu operacyjnego urządzenia, przy odrobinie wiedzy i samozaparcia możemy poddać Evadeo tuningowi i zainstalować sobie dodatkowe aplikacje. Urządzenie pozwala na płynne działanie zarówno oprogramowania dostarczonego przez producenta jak i map (wektorowych i rastrowych) nawet w trybie 3D. Bez zająknięcia na Evadeo pracuje najnowsza AutoMapa, OziExplorer czy KaMap. Warto podkreślić, że urządzenie komunikuje się z innymi "wynalazkami techniki" nie tylko poprzez złącze USB ale posiada również bluetooth!

oprogramowanie nawigacyjne i fabryczne mapy

Część off-road'owa IGN Evadeo oparta jest o oprogramowanie TwoNav w wersji 2.1.18 i jest m.in. w języku polskim. Wektorowe mapy drogowe, które dostajemy wraz z urządzeniem obejmują całą Europę i sygnowane są przez Navteq Maps. Jeśli chodzi o część turystyczną to mamy mapę topo Francji w podziałce 1:100 000 (szału nie ma) oraz kilka bonów rabatowych na zakup francuskich map topograficznych w dokładniejszych skalach (1:25 000 i 1:10 000). Czyli o mapy musimy zadbać sami.

Mapa samochodowa Navteq maps jest całkiem przyzwoita pomimo, że datowana jest na 2009 rok. Bez problemu do Evadeo można "wrzucić" najnowszą AutoMapę i mamy wszystko to, co kierowcy lubią najbardziej.

Outdoor'owa strona Evadeo wraz z mocno rozbudowanym oprogramowaniem TwoNav to praktycznie nieograniczone możliwości dla wszystkich, którzy uważają (podobnie jak my), że błoto dobrze robi na cerę. Poważnie, soft TwoNav umożliwia korzystanie z map wektorowych jak i z map rastrowych, zarówno kupionych jak i robionych. Być może dla początkujących użytkowników menu wyda się mocno rozbudowane, ale po bliższym zapoznaniu się i odrobinie ćwiczeń "na sucho" załapiemy o co c'mon. Możliwości oprogramowania TwoNav są ograniczone wyłącznie naszą wiedzą i wyobraźnią.

Obsługa map rastrowych dopracowana jest na najwyższym poziomie, obraz 2D/3D i rzeźba terenu to standardowo podawane funkcje. Zapis logów, parametry wyprawy, "wirtualny trener", nawigowanie po zapodanej ścieżce to tylko niektóre z wielu możliwości oprogramowania.


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - możliwości oprogramowania TwoNav, nawigowanie po zadanej ścieżce

 

Chcecie dowiedzieć się wszystkiego odnośnie możliwości softu TwoNav? Zajrzyjcie na stronę polskiego dystrybutora. Oczywiście oprogramowanie skierowane jest dla ambitnych podróżników. Jeśli ktoś nie wie gdzie jest północ a gdzie południe na mapie, nie wie, co to jest długość i szerokość geograficzna, albo co to są poziomice, to niech lepiej zostanie w domu i ogląda w telewizji Discovery Chanel!

opcjonalne oprogramowanie na PC czyli CompeGPS Land

TwoNav ma starszego brata na PC do zarządzania tym całym bajzlem (mapami, trasami, profilami, symulacjami 3D). Szkoda, że jest to oprogramowanie płatne. Na otarcie łez dostaniemy kupon rabatowy i możemy CompeGPS Land kupić za połowę ceny czyli około 200zł. Jeśli jednak nie szarpniemy się na dodatkowy wydatek, możemy się zarejestrować na stronach producenta i pobrać 30 dniową pełną wersję oprogramowania. Po upływie okresu próbnego CompeGPS Land przechodzi do trybu podstawowego. Możemy wtedy jedynie otwierać mapy i ślady oraz zapisywać je w wielu dostępnych formatach. Jakakolwiek edycja śladów czy wyświetlanie map w 3D nie wchodzi już w rachubę - a szkoda. CompeGPS to prawdziwy kombajn do kalibracji, obsługi i konwersji map oraz edycji i zarządzania śladami. Jednak jak na płatny program nie jest pozbawiony wad.

W trakcie trwania okresu próbnego (czyli CompeGPS Land był w pełni funkcjonalny) edycja śladu powodowała nieoczekiwane zamknięcie aplikacji. Wystarczyło zacząć usuwać po kolei punkty z edytowanego śladu i po około 10-ciu "delete" program się samoczynnie zamykał. Była to wersja CompeGPS Land 7.4. Omawiany program (ale już w wersji 7.5.2) nie poradził sobie z otworzeniem naszej edukacyjnej mapy rastrowej, której powstanie opisaliśmy w poradniku "zrób sobie mapę". Oziexplorer, pomimo, że leciwy dał radę.

Nie pomogło zwiększenie fizyczne pamięci RAM w kompie na 4GB ani powiększenie pliku stronicowania (pamięci wirtualnej).

Pomogło natomiast podzielenie pliku graficznego na cztery mniejsze części. Widać z tego, że CompeGPS Land nie przepada za dużymi (dużymi w formie wielkości X na Y pieli) plikami map rastrowych, woli więcej ale za to mniejszych plików.

 

8. Praktycznie

mapy, mapy i mapy

Ktoś mądry kiedyś powiedział, że każde urządzenie nawigacyjne jest tak dobre jak dobre ma mapy. W przypadku oprogramowania TwoNav jakie mamy w urządzeniu, za darmo możemy pobrać jedynie mapę topograficzną Polski 1:10k. To dobra skala mapy natomiast aktualność, treść turystyczna i oprawa wizualna jest bardzo słaba. Mapa po prostu jest przestarzała o jakieś 30 lat, więc pożytku z niej nie ma. Natomiast idealnie nadaje się jako element porównawczy z obecnymi czasami.

Poniżej fragment mapy topo Polska 10k. Jak widzicie pewne obszary przedstawione na mapie nawet lasu nie pokazują na zielono :-), ścieżki i dróżki wyglądają tak samo jak potoki i rzeki, więc czytelność jej jest słaba i wymaga znajomości okolicy i wprawy w czytaniu mapy.


Mapa topograficzna topo Polska 1:10000 do GPS, mapa rastrowa

 

Dość biadolenia, możemy sobie przecież kupić (w wersji cyfrowej) piękną, kolorową mapę turystyczną jednego ze znanych wydawnictw kartograficznych i wgrać do Evadeo, albo zrobić mapę samemu.

Różnice w mapach rastrowych możecie zobaczyć gołym okiem w artykule Rodzaje map turystycznych i różnica między nimi, a na poniższych screenshot'ach pochodzących z Evadeo widać jak pięknie prezentują się mapy w testowanym urządzeniu i jak wygląda mapa rastrowa w trybie 3D+.


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - mapy i możliwości oprogramowania TwoNav

 

ślady GPS (GPS tracks), zapis trasy i odczyt parametrów wycieczki

Jedną z głównych i podstawowych cech oprogramowania jest możliwość zapisywania przebytej trasy w formie śladu GPS. Dodatkowo urządzenie pozwala również nawigować po uprzednio wczytanej ścieżce, pokazując nam strzałkami dokąd mamy jechać. Z zapisanego śladu GPS, zarówno samo urządzenie jak i oprogramowanie na PC (CompeGPS Land) pozwala odczytać wszystkie parametry trasy.


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - możliwości oprogramowania TwoNav - ślady GPS

 

Ogromne ilości danych na temat czasu przejazdu, prędkości, przewyższeń, maksymalnych i minimalnych pochyleń na trasie, tempa, odległości, spalonych kalorii i setki innych mniej lub bardziej potrzebnych danych oferuje nam Evadeo. Myślę, że nawet najbardziej wymagający użytkownicy znajdą tu praktycznie wszystko.

tuning, czyli co można wycisnąć z urządzenia

Jak już wspominaliśmy Evadeo ma otwarty dostęp do systemu. Oryginalny ekran menu pozwalał na wybór opcji drogowej "Road" i turystycznej "Off-Road".

Po kilku godzinach ślęczenia nad urządzeniem tata zrobił takie menu, że można było zainstalować i uruchomić z niego kilka programów nawigacyjnych zarówno drogowych (granatowe ikony): Navteq Maps (był oryginalnie zainstalowany) i AutoMapę (została doinstalowana) oraz programów offroad'owych (zielone ikonki): TwoNav (był oryginalnie), KaMap (doinstalowana) i OziExplorer (doinstalowany) oraz odpalić Windows CE. Wyglądało to tak (powiedzcie, że piękne ikony zrobiliśmy :-)):


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo - menu

 

W niedługim czasie okazało się, że praktycznie nie korzystamy z niczego innego jak tylko offroadowej TwoNav w związku z czym intuicyjnie stworzona wielka ikona na samym środku panelu ma największą klikalność :-). Warto podkreślić, że wszystkie zainstalowane aplikacje na Evadeo pracują stabilnie, a płynność obsługi interfejsu jest na dobrym poziomie (pamiętajmy, że nie jest to tablet z 4-ro rdzeniowym CPU!).

 

9. Akcesoria i ich potencjał

w terenie i w samochodzie

Urządzenie posiada uchwyt rowerowy, umożliwiający mocowanie Evadeo na kierownicy roweru, motocykla czy quada. Po przeszło roku użytkowania nic nie odpadło. Slot w który "ubieramy" naszą nawigację dodatkowo mocowany jest śrubą (motylkiem) do samego urządzenia dla uniknięcia niespodzianek, a następnie za pomocą złącza zatrzaskowego montowany w uchwycie.


nawigacja GPS na rower - IGN Evadeo Medion

 

Do korzystania z nawigacji w samochodzie mamy przyssawkowe mocowanie do szyby i ładowarkę na gniazdo zapalniczki kompatybilną z instalacją zarówno 12V jak i 24V. Wszystko działa prawidłowo, a przyssawka trzyma super.

dodatkowe czujniki mechaniczne (np. wysokościomierz barometryczny, pulsometr, miernik kadencji itp.)

Do dyspozycji mamy wbudowany wysokościomierz barometryczny, może on być automatycznie kalibrowany przez odczyty z GPS oraz manualnie przez wpisanie aktualnej wysokości nad poziom morza. Zapytacie jak manualnie wykalibrować wysokościomierz? A no trzeba wiedzieć gdzie w okolicy znajdują się geodezyjne repery czyli punkty o ściśle określonej wysokości n.p.m. Jak nie możecie ich odnaleźć zadzwońcie do pierwszego lepszego biura geodezji w waszej okolicy i ładnie poproście o wskazanie takiego punktu, to nic nie będzie kosztować :-)

 

Podsumowanie i werdykt

10. Parametry techniczne a praktyka

Generalnie deklarowane przez producenta parametry techniczne (choć nie wszystkie jesteśmy w stanie sprawdzić w domowych warunkach, bez specjalistycznej aparatury pomiarowej i odpowiedniej wiedzy) sprawdzają się dobrze w praktycznym użytkowaniu, a to dobry znak ,że producent nie kłamie!

Jak zachowuje się oprogramowanie?

Jest stabilne, działa niezawodnie, nie odnotowaliśmy jakiś niespodziewanych wyłączeń urządzenia, czy "zwiechy" oprogramowania, jedynym mankamentem jest brak suportu technicznego do aktualizacji softu. No, ale skoro wszystko działa, to po co aktualizować? Ponoć "lepsze" jest wrogiem "dobrego" :-)

11. Ocena

Urządzenie pracowało w różnych warunkach, na aplauz zasługuje całkowita wodoodporność, która sprawdzi się nie tylko na rowerze czy quadzie, ale również w dzikich wyprawach kajakowych.

Za wodoszczelność wyróżnienie!

Również płynność działania zarówno samego urządzenia jak i softu TwoNav zasługuje na pochwałę, obyło się bez dramatycznych "zaciachów" i ani jednej "zwiechy" (a przecież to tylko Windows ;-)). Samo oprogramowanie również posiada wszystko, co trzeba, a nawet dużo więcej. Obsługa map rastrowych stoi na wysokim poziomie, funkcje tworzenia i używania tzw. multimapy (czyli wielowarstwowej mapy składające się zarówno z map wektorowych jak i rastrowych oraz rzeźby terenu) to bardzo przydatna funkcja dla ambitnych odkrywców.

Wysokie noty dla odbiornika GPS za stabilność i łatwość łapanie sygnałów nawet w trudnych warunkach.

Wyświetlacz też jest przyzwoity, czytelny w słońcu, odpowiednio reaguje na nasze ruchy, wystarczające kąty pola widzenia, ładne i nasycone kolory.

Pierwszą porażką jaką na swoim koncie odnotowało Evadeo jest fabryczny, długi i giętki uchwyt rowerowy - bez modyfikacji w domowym warsztacie (czyli skróceniu) nie nadaje się do użytku.

Najsłabszym elementem jest akumulator (bateria). Około 6h pracy przy umiarkowanym korzystaniu w wyświetlacza to stanowczo za mało jak na tego typu urządzenie. Zastosowany akumulator NP-120 ma też plus, jest łatwo dostępny i niewiele kosztuje, tak więc można mieć drugi w zapasie i tym samym zapewnić ciągłą pracę urządzenia przez cały dzień (około 12-13h).

Map to turystyki rowerowej czy pieszej niestety nie mamy w komplecie. Mamy mapę topo Francji ale w skali 1:100k. Możemy bezpłatnie pobrać mapę topo Polski w skali 1:10k jednak musimy potraktować ją bardziej jako gadżet niż podstawa do jakiejkolwiek wyprawy. Odnośnie map samochodowych to mamy fabrycznie zainstalowaną mapę Europu z ostatnią aktualizacją przypadającą na 2009 rok. O ile w Europie drogi były wybudowane już dużo wcześniej o tyle w Polsce od tego czasu dużo się zmieniło. Mamy za to możliwość (otwarty dostęp do systemu w urządzeniu Evadeo) zainstalowania naszej AutoMapy. Wracając do map turystycznych, myślę, że problemu z ich zdobyciem nie powinno być. Przeczytaj koniecznie tekst Skąd wziąć mapy turystyczne do GPS? oraz Zrób sobie mapę.

Ogólna ocena jest pozytywna, gdyby nie bezużyteczny, fabryczny uchwyt rowerowy i krótki bo zaledwie 6-cio godzinny czas pracy akumulatora ocena byłaby bardzo dobra. Pamiętajmy, że obie wady urządzenia możemy wyeliminować w prosty i nie kosztowny sposób - przerabiając (bądź kupując inny) uchwyt rowerowy oraz dokupując drugi akumulator. Przy decyzji o zakupie jakiegokolwiek urządzenia sugerujcie się rozsądkiem i własnym doświadczeniem, pomimo bezinteresownych i niesponsorowanych recenzji na www.rowerempogorach.pl bierzcie pod uwagę naszą subiektywność i brak doświadczenia w przeprowadzaniu tego typu testów :-)



niech moc będzie z wami:-) Laura